Har du styr på dit fedt?

Har du styr på dit fedt????

Du har brug for fedtstoffer. Men ikke alt fedt er lige sundt.

De fleste af os får for meget af det usunde fedt og for lidt af det sunde fedt.

Der findes mættet fedt og umættet fedt.

Mættet fedt som er det usunde fedt findes i smør, fløde, sødmælk, fede oste, creme fraiche, kiks, kager, chokolade, chips, fedt kødpålæg, bacon, friture- og svinefedt.

Umættet fedt som er de enkeltumættede og de flerumættede, altså de sunde☺️

Enkeltumættede fedtsyrer findes i oliven, avocado, mandler, nødder, oliven- og rapsolie, sesamfrø og sesamolie m.v.

Flerumættede fedtsyrer findes i vindruekerne-, solsikke-, valnødde-, tidsel-, majs- og sojaolie, valnødder, solsikkekerner, hørfrø, chiafrø og fede fisk (sild, laks, ørred og makrel)

Det anbefales at få 25-30 % af sin daglige energi fra fedt.

De 25-30 % fra fedt bør fordeles således:

Højst 10 % fra mættede fedtsyrer
10-15 % fra enkeltumættede fedtsyrer
5-10 % fra flerumættede fedtsyrer

Relaterede indlæg

Banana-chocolate protein muffins

Disse banan muffins smager så lækre med chokolade protein pulver. Jeg har brugt denne veganske chokolade protein blanding fra https://www.kianolife.com/collections/vegan-protein/products/vegan-cocoa-plant-protein! Brug min kode bodystyling25 og

Breakfast smoothie bowl

Sund Smoothie Bowl

Jeg elsker smoothie bowls, da de er så nemme og hurtige at lave. Det er en sund måde at starte dagen på, hvor du både